The Royal Tenenbaums
فى افلام كدة ممكن الواحد يتفرج عليها كذا مرة و يرجعلها تانى
The Royal Tenenbaums
هو واحد من الافلام دى , خصوصا لو كنت من الناس اللى بتحاول تتعلم سينما بجد , الفيلم مدرسة فى السيناريو و التصوير و التمثيل
طيب .. انا هحاول افصص الفيلم من غير ما احرق الاحداث و هأستعين بأسلوب اللقطات بتاعت مجنون السيما سولو
الفيلم بيتكلم عن عيلة Tenenbaums و المحيطين بيها .. فى كم شخصيات فى الفيلم ده مش قليلة .. بس بعد عشر دقائق من الفيلم ها تتكتشف انك عارفهم كلهم بكل تفاصيل حياتهم و عاداتهم و ده انا بعتبرة صياعة سيناريست .. لان اى حد ممكن يحط حدوتة و يعملها فيلم لكن عشان ترسم الشخصيات كويس جدا بشكل يخلى المشاهد بقى عارفهم شخصيا و بعدين تحطهم فى قصة ..دى صياعة و قلة ادب
شوف الكادرات اللى فاتت لوحدها حكت تفاصيل قد ايه عن ابطال الفيلم
Wes Anderson هو مخرج و كاتب الفيلم
و مشاركه فى الكتابة Owen Wilson و هو احد ابطال الفيلم ايضا
يمكن تكون الحدوتة قصيرة فى الواقع يعنى لو هو فيلم عادى كانوا عملوه فيلم روائى قصير مثلا .. لكن الفيلم مليان تعريف بالشخصيات و رجوع لماضيهم فى حتت .. لكن مع كده مستحيل تمل و انت بتتفرج
دى مثلا لقطات لMargot اللى بتقوم بدورها Gwyneth Paltrow
.أسلوب المخرج فى جعل الابطال فى وضع symmetric ( متناسق ) فى الكادر بيعمل عندك حالة من التصديق للشخصيات دى و بتوصلك مشاعرهم خصوصا مع ثبات الكاميرا تماما ... و ده بيشد العين ناحية الشخص تماما و بيدى فرصة للمشاهد انه يتلقى كل المعلومات اللى هو مالى بيها الكادر
اللقطات التاليه عرض ثلاث شخصيات ثانوية تماما داخل الاحداث بشكل ثلاث لقطات مده كل واحدة ثلاث اربع ثوانى مثلا
شوف كده قد ايه اترسمت الشخصيات دى بمهارة و عرفت عنها كل اللى محتاج تعرفة فى ثوانى
حتى الاشياء المادية بتاخد اهميتها و دورها فى احداث الفيلم
وطبعا معالجة الاضاءة و الديكور و اختيار الكادرات حاجة متوحشة و هنا هاستعير تعبير العزيز جمالون : اى حتة تعمل فيها ستوب تلاقى بوستر
ايضا اسلوب المخرج العبقرى لم يتغير مع تسارع الاحداث و دخولها فى مرحلة الاثارة .. يستمر فى كادراته الثابتة الهادئة الموزونة
و طبعا بجانب كل ده الاداء العبقرى لابطال الفيلم
Posted by S H E B A K at 2:41 PM
6 Comments
استمتعت جدًا جدًا وأنا بأقرأ البوست ده
سيبك من الصفحة كانت بتحمّل على نغمة "اتخمطري ياحلوة يازينة"بس بجد تحفة
أول مرة أشوف أساسًا حتى كادراته بالمللي كده..والممثل في وشط خبط لزق كده..في النص بالضبط
غير طريقة عرضك ،والبوستات اللي قبلها أساسًا
هو انا بقالي فترة محترمة يمكن ماجيتش عندكم ..
هانبقوا نيجوا على طول بقى
:)
أيه يا عم الناس دى كلها ده كان ناقصهم حسن حسنى
الفيلم عموماً شكله مشجع إن الواحد يشوفه
و كادراتك دى مغطية الموقف جداً
جميل جدا ً، و اللي يعوز الفيلم ده يا ترى يلجأ للداون لوود ، ولا يسأل الغريب؟ و لا شباك حيطلع جود بوي و يجيب الفيلم لوحده كدة بالذوق؟
مقدرش طبعاً متفرجش على فيلم شباك باشا بيشيد بيه
نزلته وشفته
فيلم غريب شوية ومضحك شوية
حبيت الشخصيات اللي في الفيلم أوي، أكتر واحدة عجبتني كانت جوينيث -كالعادة- وكاثلين كمان
الحقيقة لما شفته اكتشفت إن انت بردو كمجنون سينما أو مونتيرن ليك نظرتك الخاصة في تحليل اللقطات غيري خالص
زي مانت قلت فعلاً، إن جمال اللقطات كأنها لوحات، والاهتمام بالتفاصيل، هي أحلى ما في الفيلم
Mist
ماقدرتش امنع نفسى من انى احط كل الصور دى .. بصراحة الفيلم مشجع
تشرفى يا فندم و نسقوكى شاى كمان
:-)
Guevara
هو حسن حسنى كان مرشح فعلا لدور بس جابو الراجل الهندى مكانه
لازم تشوفة يا ريس
gahda
شوفته ؟ ..ز عبقرى مش كده
anosh
:-)
nasser
كفاية انه عجبك ... كده انت متزوق
بصراحة واضح جدا ان الفيلم تحفة , وفعلا الكادرات مظبوطة بشكل مبهر وبيظهر فيها وجة نظر المخرج بشكل عبقري
انت فعلا تحفة ، وسردك السريع لاحداث الفيلم مع تحليل عناصرة بيظهر اد اية انت حد فاهم
Post a Comment
« Home