Saturday, March 25, 2006

البحث عن الهوية بين الطولية و العرضية





.

من فترة طويلة و انا مسيطرة عليا الهدوم المخططة (أو المقلمة) بالعرض و مع الوقت اتعودت عليها و بقت مريحة جدا بالنسبة لى اكتر من اى شئ تانى ... يمكن من هنا جه اسم دنجل .. و مع الوقت ارتبطت التى شيرتات المقلمة بصفة الدنجلة اللى بقت نظرية و اتجاه فى الحياة.. ليه مؤيدين متعصبين بشدة ..
فا لو بصينا على تاريخ الدنجلة هنلاقى ان من اشهر الدناجل فى العالم هو : بيكاسو .. اللى ممكن نقول عنة انه من المؤسسين .. فقد كان (الله يرحمة ) من اشهر اصدقاء التى شيرتات المقلمة بالعرض و كان بيلبسها فى الشكل المقلم الpure اللى هوا: خط ابيض و خط اسود



و طبعا زى كل نظرية ناجحة فى الدنيا لازم يبقى ليها معارضين.. دول بقى الناس اللى عندهم نظرة ايجابية للحياة (و العياذ بالله) و شايفين ان الواحد لازم يلبس هدوم formal شيك .. مقلمة بالطول تديلك وقار و هيبة .. وقال اييييه: الهدوم المقلمة بالعرض بتخن
و من هنا بدأ الصراع بين الميل للدنجلة و الاحتياج للهندمة ( فى المقابلات الرسمية و الحاجات دى ) .. و كان مبدأ الدنجل بينتصر فى النهاية ... الموضوع تطور بعد كده الى انى بقيت بحب كل ما هو مخطط بالعرض و مش برتاح للخطوط الطولية فى اى شئ .. لسبب ما انا مش قادر افهمة .. الى ان توصلت للحقيقة .. و من فضلك خد الكلام اللى جاى ده على محمل جد لانه كلام مهم جدا

الخطوط اللى بالطول دى شريرة جدا .. بتخرج منها طاقى سلبية مرعبة قادرة على تدمير الموود بتاع البنى ادم العادى فى اى وقت .. طبعا فى كتير هايقولو ده كلام فاضى و تخاريف .. اوكى اوكى .. هما حريين .. هاديكم تجربة عملية من واقع الحياة .. لكن يا جماعة من فضلكم ازى كنتم هتجربوها بنفسكم .. انا ماليش دعوة بالعواقب اللى ممكن تكون مؤذية جدا :
لو حضرتك نازل من البيت و قابلت جارك فى الاسانسير لابس قميص مقلم بالطول.. وطبعا ممكن هنا نحط احتمال الى انه راجل شرير و قاصد يبوزلك الموود اللى انت مرجلشة من الصبح و عمال تشرب فى نسكافية و تسمع مزيكا (او اي كانت الطقوس الصباحية بتاعتك).. المهم .. العشر ثوانى دول اللى هما فترة نزولكم للدور الارضى كفايه جدا عشان يدمروا الموود بتاع سيادتك باقى اليوم .. لكن لو انت محصن نفسك بطاقة ايجابية مقلمة بالعرض(تى شيرت مثلا) .. زى اى دنجل مقتنع بمبدأه ... يا سلام .. يا سلااااااام .. شوف بقى يا سيدى ها يحصل ايه .. هتلاقى خطوطك العرضية الطيبة بتطلع طاقة ايجابية تعادل الطاقة السلبية الشريرة اللى مطلعها قميص جارك .. و يتخلق مجال من الكاروهات المتعادلة .. و تخرج منها محافظ على موود اليوم اخر تمام ولا يهمك اى حاجة
و من هنا احب اطمن كل الدناجل فى كل انحاء العالم : محدش يقدر يسلبك موودك العرضى الجميل مادام انت متمسك بدنجلتك و مركز فى اى هجوم طولى ممكن يقابلك فى حياتك
و أحذر و بشدة كل اصحاب العقول الطوليه الشريره : هاتروحوا من ربنا فين ؟!
يالا اسيبكوا بقى .. على امل اللقاء .. و ميعادنا المرة الجاية
و هاكون محضر انشاء الله موضوع تانى عن الشيبسى بالخل الايجابى الطيب فى مواجهة الشيبسى بالطماطم السلبى الشرير


Posted by S H E B A K at 6:15 PM



26 Comments

  1. Blogger ماشى الطريق posted at 12:13 AM  
    لوووووووووول
    والله يعنى كلامك يستحق إن الواحد يجربوه
    أنا كل قمصانى كاروهات أو مخططة بالطول
    نجرب يا سيدى بالعرض علشان خاطرك بس
  2. Blogger أحمد posted at 1:37 PM  
    ايوه عارف الاحساس دا
  3. Blogger haybaaaaan posted at 1:47 PM  
    انا مان (كرش) يا دنجل ان ال المقلم بالطول فيه طاقه سلبيه و شريره بس زي ما قلتلك مافيش قمصان مقلمه بالعرض و الناس لازم تلبس قمصان فا بصراحه انالقيت الحل الطاقه السلبيه اللي بتخرج من الخطوط الطوليه في القميص بتؤذي الل قدامك عشان هي مباشره ليه و الحل هو وجود كرش يخلي الطاقه منش متركزه في اتجاه واحد فا تتفرق و تضيع في الهواء ايه رايك نظريه صح !!!! خليها قيد التجربه و شوف
  4. Blogger Alexandra posted at 2:50 PM  
    مستنية النظرية التانية لأني سعيدة اخيرا انه حد اكتشف الطاقة الأجابية الطيبة للشيبسي الخل. واحييك على التمسك بالمبدأ الدنجلاوي
  5. Blogger GAMA-lone posted at 9:59 PM  
    احا... مقنع (موت)
    امنت بالله (تيجي على اهون سبب):p
  6. Blogger enS-San posted at 10:46 PM  
    7a2i2i ya shebak enta keda 3eleit gedan f nazari ... enta e7'tart 7agtein gamdinnn gedan .. 3azamet l 7'otot elli bel 3ard " wel 3'arib enaha mesh mawgoda beshola " ama 3alam shibsi bel7'al dah 3alam 7'aaas gedaaaaannn gedaaaaannn ... a7ayiik be shedaaa 3alla tari3et ekna3ak ;)
  7. Blogger elmohareg-eldarwish posted at 4:59 PM  
    المهرج:مايفوتكش..ال....الانفتاح
    الدرويش:قصدك الافتتاح ياولا
    المهرج:المهم تتكي علي ال(تاح)
    الدرويش:لمن يريد الحضور برجاء الاتصال باستعلامات القصر ممنوع الحضور بالسيارات الفارهه.........الحضور بالملابس الرسمية
    المهرج:المهم ان يكون فيه ملابس
    المهرج والدرويش:تعالوا زورونا
  8. Blogger HERA posted at 11:55 AM  
    لااا لااا لاااا
    الخطوط العرضية دى سهنة ومستحوذة
    بتتمسكن لحد ما تتمكن
    انا مجربة وعندى اكتر من دليل
    دلوقتى بقيت لما اشترى هدوم واروح البيت اتفاجأ بانها مدنجلة والموضوع بقى مقلق
    وتقوللى طاقة ايجابية وطيبة؟
    ده هوه ده الشر بعينه
    دى عاوزانا نبقى عبيد ليها

    نصيحة منى يا بنى : فكر فى الموضوع كويس
  9. Blogger basimaa posted at 10:12 PM  
    في حالة سرحان تمكنت مني الروح الشريرة و رسمت خطوط طولية لكن الحمد لله دلوقتي معاية الوصفة و لحقت نفسي بتطبيق وصفة الشبكة روح ربنا يحميك يا شباك و يبارك في نفسيتك

    ألاأيش عندك وصفات تانية من النوع ده!
  10. Blogger anosh posted at 10:43 PM  
    الطول والعرض
    الخير والشر
    الحب والكره
    هما شئ واحد
    لكن محلا ايمانك بخطوط العرض
    واوعاك اشوفك بخطوط بالطول
    لتفقد ايمانك بفكرتك عن العرض
  11. Blogger فنجان قهوة posted at 1:22 AM  
    طيب إنت دلوقتى شرحتلنا طريقة لمواجهة الخطوط الطولية بالخطوط العرضية عشان هايحصل حالة تعادل كاروهاتية بينهم
    لكن ممكن سيادتك تشرحلنا إزاى ممكن طاقتين عرضيتين يتقابلوا
    يعنى لو كان جارك ده مثلا لابس زيك و مدنجل طب ماهو ممكن يبوظلك مودك برده بحالة التنافر اللى هاتحصل بين الطاقتين المتشابهتين
    ساعتها أنت هاتتمنى من كل قلبك إنك تكون لابس مقلم بالطول عشان مودك مايوظش
  12. Blogger هوميروس posted at 11:06 AM  
    عجبتني النظرية الدنجلية بجد
    واقتنعت بالاثبات الكاروهاتي
    وقررت اني ادور علي هدوم مدنجلة
    ده مش عشان انا بقيت واحد من الدناجل لا خالص عشان انت قلت انها بتخن
  13. Blogger S H E B A K posted at 2:54 PM  
    ماشى الطريق
    ايييه قمصان مخططة بالطول ؟... و جى تقولها فى وشى كمان .. اتفضل قوم احرقهم حالا و هاتلك طقم دنجل محترم ..
    ناس مش عارفه مصلحتها صحيح !!!

    بيسو
    ده يا اكلانس احساس كل شخص غيور على دنجلتة

    tal3at el_masry
    و الله هو طبعا وجود كرش عظيم ده ممكن يشتت شر الخطوط الطولية بس ده لسه ما اثبتش علميا فخلينا مؤقتا منجازفش

    Alexandra
    يا فندم شيبسى اللى بالخل ده حدوتة اصلا ..كم طيبة فى البتاع ده غريبة اوى

    GAMA-lone
    طبعا يا بيه امال احنا بنهرج .. كله مثبت علميا

    enS-San
    يا انس اخجلتى تواضعنا .. و اهلا بيكى فى نادى معجبين شيبسى الخل

    elmohareg-eldarwish
    طبعا انا فاهم ان ده مش تعليق .. ده اعلان .. لكن على كل حال شرفت الشباك

    HERA
    اهو دايما الناس بتظلم الخطوط المدنجلة كده .. ما انتى بتشترى الهدوم دى لانها طيبة و بتأثر القلوب ..
    بس لما بتروحى .الهدوم التانيه اللى فى الدولاب عندك .. بتحاول تهاجم الطاقه الايجابية اللى جاتلك..
    حاولى يا هيرا تقاموى الشر اللى محاوطنا
    :-P

    basimaa
    كلنا بنتحارب بالشر الطولى من وقت للتانى بس برافو عليكى يا باسيمه .. طبعا لو توصلت لاى وصفة جديدة هاقولك على طول

    anosh
    الطول و العرض مش شئ واحد يا أنوش .. اوعى تقعى فى التضليل ده
    و طبعا عيب عليكى انا مش بلبس غير هدوم عرضية .. انا عندى مبدأ

    فنجان قهوة
    لا لا لا ... واحد صاحبك لابس دنجل برضة ده مفيد جدا .. مش هايحصل تنافر ابدا
    و على رأى المثل : زيادة الخير خيريين ..و أمشى مقلم بالعرض يحتار الطولى فييك

    Humirous
    أولا يا فندم انا ضد اشاعة التتخين دى .. ده كلام طولى شرير مغرض
    لكن على كل حال أهلا بيكى كـ(دنجل ) جديد
  14. Blogger Guevara posted at 3:37 PM  
    أفكرك بس إني كنت من اكبر المعارضين لنظريتك، لكنني اقتنعت بيها بعد ما حطيتها في مقارنة مع نظرية السيبسي بالخل الطيب جدا ً .. لبسك للهدوم المخططة بالعرض خلاك مقنع جدا ً يا شباك .. و ده فيه خطر علينا .. كلنا
  15. Blogger shababik posted at 8:16 PM  
    بصراحة انا كل الي فاكرة عن التي شيرت المخطط بالعرض دة انة بتاع لعبة عسكر وحرامية اللي كانت ف الاتاري بتاع زمااااان وكان بيلبسها الحرامي بس اول مرة اعرف انة كان دنجلاوي واول مرة اعرف انة بيتخن وهجربة علي
    .مسئوليتك انت وميروس مع اني مش ناقص تخن.
    علي فكرة بقي انا لا بحب الخط الطولي ولا العرضي ولا الكارو ولا خك الاستواء بحب السادة عشان ادنجل بسهولة من اي دنجل ماشي يطبع عليا.انا طولت اوييييي بس مدونتك حلوة يبس خلاص
  16. Blogger RAT posted at 2:25 PM  
    :))))
    مدونة اوريجينال
    تشرفت بمعرفتك , انما عندي سؤال : نحن نقول لمن يعقد الامور انه "حامل السلم بالعرض" هل نظريتك تطيح بعرض هذا المثل؟؟
  17. Blogger haybaaaaan posted at 3:02 PM  
    علي فكره الحرامي اللي كان في لعبه الأتاري ده انا عارفه كويس و هو كان طيب و مظلوم و كانوا عايزين يقبضوا عليه ظلم
  18. Blogger elmohareg-eldarwish posted at 4:04 PM  
    اعتقد ان انا كده عملت اتحاد دنجلي ولادنجلي ببدلتي الكاروه الملونه
    وانا اقول انا ليه دايما بقع من علي الحبل ودايما مش مستقر
    يمكن تشوف بعد كده مهرج دنجل
    المهرج
  19. Blogger Aladdin posted at 2:06 PM  
    سؤال صغير: ما الفارق بين الشاب "الدنجول" والشاب "الجندول" (وعلى العهدة على شباب إم تي إم)؟

    أفيدونا أفادكم الله..
  20. Blogger Tarek posted at 12:16 AM  
    بس برضة الخطوط ال بالطول أشيك
  21. Blogger tona posted at 5:22 PM  
    تتصور ان عندك حق , لان الخطوط العرضية دي فغلا بتديني احساس بالتفاؤل والطيبة بالذات لما تكون واسعة
  22. Blogger نظافة مثالية posted at 1:01 PM  
    شركة تنظيف منازل بالجبيل
    شركة تنظيف بالجبيل
    شركة تنظيف بيوت بالجبيل

    شركة تنظيف مجالس بالجبيل
    شركة تنظيف شقق بالجبيل
    شركة تنظيف فلل بالجبيل

    شركة تنظيف خزانات بالجبيل
    شركة تنظيف مسابح بالجبيل
  23. Blogger نظافة مثالية posted at 1:14 PM  

    تتشرف شركة المثالي جروب للنظافة الشاملة بالمنطقة الشرقية بتقدم شركة تنظيف منازل بالخبر والتي تقدم افضل خدمات تنظيف المنازل والشقق والفلل والمجالس والكنب والسجاد والموكيت بالاعتماد عليافضل الامكانيات الحديثة والعمالة الماهرة وخبرة عشرات السنوات بمجالات التنظيف لجميع اركان المنزل وكل مع يحيط به فمع شركة تنظيف بالخبر تستطيعون الحصول علي افضل جودة ممكنة لتنظيف المنازل بارخص الاسعار المثالية

    شركة تنظيف منازل بالخبر
    شركة تنظيف بالخبر
  24. Blogger نظافة مثالية posted at 1:19 PM  
    تقدم شركة المثالي جروب للنظافة العامة احدي خدماتها المتميزة بمحافظة القطيف والتي يبحث عنها الكثير من اهالي محافظة القطيف الا وهي شركة تنظيف منازل بالقطيف والتي تقدم خدمات تنظيف المنازل - تنظيفالشقق - تنظيف الفلل -تنظيف المجالس - تنظيف البيوت - تنظيف الخزانات -تنظيف المسابح والتي من خلاللها تستطيع شركة المثالي جروب لخدمات التنظيف تقديم افضل خدمات النظافة العامة بمحافظة القطيف بالاعتماد علي كافة الاسليب الحديثة والعمالة الماهرة فمع شركة تنظيف منازل بالقطيف انتم دائما في امان فلدينا

    شركة تنظيف منازل بالقطيف
    شركة تنظيف بالقطيف
    شركة تنظيف مجالس بالقطيف
    شركة تنظيف شقق بالقطيف
    شركة تنظيف فلل بالقطيف

  25. Blogger نظافة مثالية posted at 1:22 PM  
    شركة المثالية للتنظيف بالاحساء تقدم لعملائها اليوم افضل خدمات التنظيف المثالية لجميع اركان المنزل حيث تعد عملائها بنظافة شاملة للمنازل والشقق والفلل والمجالس والبيوت والكنب والسجاد والموكيت باغلي جودة ممكنة وبارخص الاسعار المثالية التي لا تتوفر الا مع شركة المثالية للتنظيف بالاحساء , حيث تستطيع شركة المثالية للتنظيف بالاحساء تقديم خدمات التنظيف بالاحساء والمنطقة الشرقية بالاعتماد علي افضل واحدث الاساليب الحديثة والمتطورة من حيث الادوات والمعدات والاجهزة بالاضافة الي الاستعانة في خدمات التنظيف بالاحساء بفريق عمالة متميز مجهز علي اعلي مستوى بالكوادر والخبرات الفنية البشرية المؤهلة تأهيلا تاما الي تنفيذ خدمات ليس لها مثيل , فمع شركة المثالية للتنظيف بالاحساء تستطيعون الاعتماد عليها في نظافة منازلكم وبكل ثقة فتمتلك المثالية للتنظيف بالاحساء خبرة 24 عاما في مجالات التنظيف ومن خلالها تضمن لجميع عملائها في الاحساء وخارج الاحساء الجودة والدقة المثالية للنظافة والتي يبحث عنها , فعندما تريد الحصول علي خدمات التنظيف للمنازل والمطابخ والحمامات بكامل اركانها وكذلك المفروشات والارضيات ما عليكم الا الاتصال برقم شركة المثالية للتنظيف بالاحساء التي تعد افضل شركة تنظيف بالاحساء وتعدكم دائما بالافضل والارقي لمنازلكم
  26. Blogger jaki posted at 10:38 PM  
    عزيزنا العميل هل تبحث عن شركة نظافة تقدم لك كافة الخدمات التنظيفية بكامل الكفاءة والجوده ؟ هل تبحث عن شركة تقوم بتنظيف شقتك او فلتك او مجلسك ؟
    هل تبحث عن شركة تقدم لك خدمات تنظيف الموكيت والسجاد والوجهات الزجاجية وغيرها ؟
    اذا فانت علي موعد مع شركة النظافة المثالية والتى تقدم لك خدماتها بجودة متناهية النظير واسعار لن تجد لها مثيل في اي شركة اخري
    تهتم شركة النظافة المثالية بكسب ثقة عملائها الكرام والعمل علي تلبية كافة احتياجاتهم بالشكل المرضي والمقنع
    اتصل بنا عزيزنا العميل ولا تتردد في الاستعانة بشركتنا
    مايميز شركة ا لنظافة المثالية
    الخدمة
    تهتم الشركة بتقديم خدمة علي اعلي مستوى كما ان خدماتها لا تقتصر فقط علي اعمال النظافة فقط بل تمتد لتشمل خدمات العزل والمكافحة وغيرها
    الكفاءة
    تتميز الشركة بالكفاءة والجودة في اداء العمل
    الخبرة
    الشركة لديها خبره واسعة وباع طويل في مجال التنظيف
    فريق العمل المتكامل
    الشركة لديها فريق عمل مميز ومتكامل من المخصصين والفنيين والعماله المدربة
    الاسعار
    تقدم الشركة خدماتها بأسعار مناسبه وفي متناول جميع العملاء
    المعدات
    تستخدم الشركة المعدات والالات الحديثة والمتطورة في التنظيف
    رد فعل العميل
    تهتم الشركة بمعرفة رد فعل العميل عن الخدمة المقدمة من قبل الشركة
    مجتمع العمل
    تهتم الشركة بدراسة مجتمع العمل ومعرفة ماينقصه من متطلبات
    الشكاوى تهتم الشركة بتلقي شكاوى العملاء والعمل علي فحصها جيدا
    المقترحات
    تتلقي الشركة مقترحات العملاء الكرام وتعمل علي تنفيذها بقدر المستطاع
    شركة تسليك مجاري بالبقيق تقوم الشركة ايضا عزيزنا العميل الكريم بخدمات تسليك مجاري المطبخ وتسليك مجاري الحمام ومواسير الصرف الصحي وصيانتها ايضا فستجد ما ترديه من خدمات لدينا فى شركة مكافحة حشرات بالبقيق ,شركة نقل اثاث بالبقيقو شركة كشف تسربات المياه بالبقيقوشركة تنظيف بالبقيق و شركة رش مبيدات بالبقيق لذلك لا تتردد بالاتصال بنا وطلب خدمتنا لاننا رقم واحد فى البقيق



Post a Comment

« Home